A láncfűrészek története

Sok láncfűrész-gyártó állítja, hogy az 1920-as években ő készítette az első láncfűrészt, de a tény az, hogy legkorábban a század első évtizedében mutattak be először a vízhűtéses hajómotorral hajtott láncfűrészt.

Az első Husqvarna láncfűrészt, az A90-et, 1959 őszén mutatták be.

Az akkori láncfűrészek természetesen alig hasonlítottak a maiakra, mivel nagy, nehézkes gépek voltak, amelyeket legalább két embernek kellett üzemeltetnie. A fűrészek és a fűrészláncok fejlődése csak a második világháború után tette lehetővé egy személy által működtethető láncfűrészek gyártását. A Husqvarna, 1959-ben kezdett láncfűrészeket gyártani. Így nem mondhatjuk el, hogy mi gyártottuk az elsőt. Azt viszont igen, hogy lényegét tekintve, a ma ismert formájában mi teremtettük meg a modern láncfűrészt. A láncfűrészeket akkor még csak fadöntésre és méretre vágásra használták, míg a gallyazást fejszével végezték.

 

 

 

Az első fadöntésre és gallyazásra alkalmas fűrész

A 70-es modell 60-as évek elején történt bevezetésével a Husqvarna forradalmasította az erdészetet. Olyan könnyű és kézhez álló volt, hogy még gallyazásra is lehetett használni. Ez részben annak volt köszönhető, hogy a Husqvarna hosszú idő alatt nagy tapasztalatot szerzett a könnyű, de nagyon robusztus motorok építésében. A láncfűrészeket naponta hosszabb ideig és több feladatra kezdték használni. Így egyre gyakoribbak lettek a motor és a láncvezető vibrációja által okozott problémák. Annak érdekében, hogy megtalálják a módját, hogyan csökkenthetik a nyél vibrációját, és ezáltal minimumra csökkentsék az ezzel együtt járó egészségügyi kockázatot, intenziv kutatás-fejlesztési munkába kezdtek.

A világ első beépített rezgéscsillapító rendszere

A láncfűrészek fejlődésében a következő nagy lépés 1969 volt, amikor a Husqvarna bemutatta a 180-as típust, a világ első beépített rezgéscsillapítóval ellátott láncfűrészét. A fűrész konkrét példájává vált Husqvarna filozófiájának vagyis a felhasználó munkakörülményeire való összpontosításnak. A Husqvarna 180-as típus mértékadóvá vált egy sor új Husqvarna modell valamint a többi láncfűrész-gyártó számára.

A felhasználó munkakörülményeinek javítására irányuló kemény munka fellelhető minden azt követően kifejlesztett Husqvarna fűrészen. Egy másik konkrét példa a tehetetlenséggel aktivált láncfék, amely nagymértékben lecsökkenti a sérülés veszélyét az ellenőrizetlen visszacsapódáskor. Ez, Husqvarna egy másik olyan fejlesztése volt, amely standarddá vált minden modern láncfűrészen. Az erdőben dolgozó szakemberekkel folytatott szoros együttműködésünk lehetővé teszi, hogy igényeiknek megfelelő fűrészeket fejlesszünk ki, és kevésbé megerőltetővé tegyük munkakörülményeiket. Emellett számos megoldásunk vezetett oda, hogy a törvényhozók világszerte szigorúbb követelményeket támasszanak a többi fűrészgyártóval szemben. Miközben továbbra is előrehaladunk a fejlesztésben, minden felhasználó a javára fordíthatja azt, és jobb munkakörülményeket eredményez számukra.

Ehhez hasonló helyzetekben derül ki igazán, hogy mire is képesek a Husqvarna fűrészek.

 

  • 1959

Husqvarna 1959-ben kezdi meg a láncfűrészek gyártását. Bevezetjük a “90-est”, amely alacsonyabb zajszintű , mint a piacon lévő többi láncfűrész.

  • 1962

Megállapodást írunk alá a svéd Crescent céggel. Akkoriban mind a Husqvarna, mind a Crescent gyártott láncfűrészeket és farmotorokat. A megállapodás értelmében Husqvarna abbahagyja a csónakmotorok gyártását. A Crescent pedig beszünteti a fűrészgyártást, és “átadja” egyik fűrészmodelljét.

Bevezetjük a 70-est, egy könnyebb és jobban kézre álló fűrészt. Addig a láncfűrészeket csak fadöntésre és méretre vágásra használták. A könnyebb fűrész lehetővé tette már a gallyazást is.

 

  • 1964-65

Husqvarna kifejleszti a 65-öst. Ez a fűrész nagy siker volt, és a Husqvarna olyan erővé vált, amellyel számolni kellett. Növekedett fűrészeink megítélése.

  • 1969

Sok erdőben dolgozó szenvedett a kéz és az ujjak csökkent vérkeringésétől. A láncfűrész vibrációja fehér ujjat okozhat. A Husqvarna kifejlesztett egy új fűrészt, a 180-ast, melynek rezgésszintje a többinél alacsonyabb.

A fűrész nagyon népszerűvé válik az Egyesült Államokban, és a Husqvarna még hosszú évekig folytatja e fűrész gyártását.

(A Husqvarna exportja nagyon alacsony. 1968-ban jelentős erőfeszítést tettünk az exportpiac fejlesztése érdekében, így az eladások felgyorsultak. Több országban saját értékesítő céget alapítottunk, és több új forgalmazónk is lett.)

  • 1973

A Husqvarna folytatja az intenzív kutató-fejlesztő munkát. Bevezetjük a 140-est, amely jobban kézre áll, kisebb és könnyebb, mint a korábbi modellek. A 180-as modellen alapszik.

Ez a legelső láncfűrész, amelyet automatikus láncfékkel szereltek fel.

 

 

  • 1975

Új fűrészt fejlesztünk ki a professzionális felhasználók számára, a 162-est. Ez a fűrész, a 180-assal és a 140-essel szerzett tapasztalatainkra épül.

  • 1976

A professzionális felhasználók számára már számos fűrészünk volt. Így kifejlesztünk két fűrészt az alkalmi felhasználók részére: a 40-est és a 61-est. Ezek a 140-es és a 162-es egyszerűsített változatai.

Bár ezek nagyon jó minőségű fűrészek, sajnos problémák adódtak a célcsoport elérésében.

  • 1978

Ekkor jött a Rancher 50-es fűrész, amelyet elsősorban a mezőgazdaságban dolgozók, és alkalmi felhasználók számára fejlesztettünk ki. A fűrész nagy siker volt. Még mindig gyártásban van 55-ös néven. Eddig megközelítőleg 1,5-1,8 millió ilyen fűrészt gyártottunk.

  • 1980

A Husqvarna bevezeti a 40-est, az első olyan fűrészt, amelynek forgattyús háza kompozitból készült. Ekkor már lehetett könnyű, és jobban kézre álló fűrészeket gyártani.

  • 1983

Bevezetjük a 154-est, egy könnyű professzionális fűrészt számos műanyag alkatrésszel. A modell nagyon jól eladható Közép- és Nyugat-Európában.

  • 2000

Gyártásba kerül a 357 XP, a kategória eddigi legerősebb láncfűrésze. Gyorsan nagy sikerré válik, mert egyesíti a rendkívüli erőt, és a könnyű kezelhetőséget.